Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Testing, testing...

Av KB - 13 december 2007 21:50

Ett myskopass ikväll i Sunna. Jag var bara där för att känna lite på tilltänkt tävlingsfart på 1500 m till helgen (ja, det är den envisa 4.20-gränsen jag vill under). Efter cirka 2,5 km lunk i oknutna skor, körde jag lite löpskolning och någon stegring. Sedan var det dags att försöka sig på 1000 m på 2.52 min (dvs motsvarande fart till 4.19 på 1500 m).

Fetta creds till Stoffe som egentligen tänkt köra ett annat pass, men som sedan blev så sugen att han hängde på mig. Mkt uppskattat.

Måste säga att det kändes riktigt bra för min del, första varvet lite snabbt (32 sek) men annars jämt och bra. Kom in på 2.51min utan problem.

Stoffe staplade in på 2.52 med rejält med syra (maxning enligt Stoffe själv). Han ligger såklart rejält efter med träningen och är ju också sargad av uttagningarna till polishögskolan, stenhårda kravet att göra 2000 m på 9.30 min har slitit rejält på vår terrängmästare.

Nåväl, sedan lunkade jag och Stoffe runt 5 varv och gick hem.


Förövrigt försökte jag få de unga medeldistansarna att förstå att de bör ha med tröskelträning och lite längre VO2-intervaller i sitt program (åtminstone en del av året). Hoppas jag inte gick för hårt fram boys, men jag vill bara se er ännu snabbare och bättre!

Den aerobagrunden och hårdheten måste finnas där på ett helt annat sätt när det gäller en distans som 1500 m. Tror jag iallafall.


Ett exempel: 2.02-Jonte, som ju som namnet låter påskina nämligen gjort 2.02 på 800 m (Fete-bra! Grattis igen!)

Denna tid motsvarar en tid på cirka 4.01 på 1500 m.

Tyvärr tror jag inte 2.02-Jonte har den kapaciteten ännu eftersom den aeroba grunden är mindre bra i jämförelse med hans upptränade snabbhet (dock mycket bättre än förra året, han gjorde faktiskt 36-tid på Silpingeloppet).

Om en jämförelse görs med Lillebror Leandersson, som uppenbarligen har jobbat mycket med sin grunduthållighet (visserligen utan att veta om det, antagligen;-)) så ser man ett helt annat mönster. Han gör 800 m på en bit under 2.00 och 1500 m på 3.58 och är god för runt 8.30 min på 3000 m. Nästan helt förutsägbart för någon som är både snabb och uthållig.


Ni har mycket att vinna grabbar, men inte i närheten av vad jag har att vinna på att bli lika snabb som er. Tacksam för att ni inte börjat kalla mig snigeln ännu:-)


p.s Nicke det var jag som hejade på dig från bilen när du var ute och söndagsjoggade ikväll. Tur att du envisas med att kicka upp hälen i röven även vid 6-minuterstempo. Man känner alltid igen dig på det sättet!



 
 
Fille

Fille

14 december 2007 20:09

Snyggt testlopp Basse. Kul att du tjatar på killarna i ka2 om att öka mängden och att jag tjatar på DIG att öka mängden. 10-mila veckor är ju bara för småtjejer, den riktiga hårdheten kommer vid 15-16mil...
Anyway, jag gissar på 4.21.33 på tomtespelen. Hammarn kommer efter 1100m. Kör hårt.

http://www.sub2.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KB - 8 mars 2010 20:02

Nä, det är väl dags att bryta tystnaden.    Har varit tufft att komma igång efter fotstukningen och en del misärveckor träningsmässigt. Terräng-SM känns naturligvis inte rimligt i år. DNS-tipparen vann! :-)    Jag behöver nog helt enkelt inse h...

Av KB - 8 februari 2010 08:23

Sedan min lilla satsning börjande har det otäckt nog gått nedåt med mängden: 94 km, 82 km, 80 km, 50 km och nu 45 km!!!    Nu är det kanske inte hela sanningen eftersom v. 4 såg bra ut fram till helgen när ITB-syndromet kom krypande. Den gångna vec...

Av KB - 2 februari 2010 23:34


Dags för en liten uppdatering. Förra veckan blev verkligen inget att skryta med, bara totalt 50 km, men då ska det sägas att lördagens dubbelpass och söndagens långpass fick ställas in helt av försiktighetsskäl. På fredagen fick jag nämligen ganska...

Av KB - 25 januari 2010 19:33

Nu har jag vaknat till för ett litet inlägg igen!    Tredje veckan i satsningen är nu avklarad utan några större problem. Dock uteblev ett lätt distanspass pga. lite vadont (ville inte chansa) + att jag var övertygad om att jag skulle bli förkyld (...

Av KB - 18 januari 2010 23:46

Idag visade vågen 72,3 kg. Jag har alltså lyckas bli fetare (300 g) under 2 veckor där jag snittat på 88 km/vecka. Eller finns det måhända någon annan förklaring? Vill inte Dr Spenat stämpla in med en fysiologisk uppsats?  ...

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards