Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Vägen mot Terräng-SM

Av KB - 4 januari 2010 22:27

Jaha, då vad det dags att hänga ut den!!!

   Den som hängt med och haft lite koll på min träning/resultat de senaste åren vet säkert att det varit lite upp och ned med formen. Säsongerna 2006 och 2007 tränade jag som mest och bäst (?), men 2008 blev ett mellanår där jag mer eller mindre slutade springa under våren, av olika skäl.

   Inför 2009 fick jag pepp för att satsa igen, främst genom vännen Joel Johansson, fortsättningsvis kallad Shaggy.

Även om det inte blev så många lopp under 2009, så tycker jag att jag lyckades helt ok med tanke på att jag tränade mindre än tidigare men presterade ändå i nivå med mina tidigare bästa resultat.

   Det blev bl.a en ny 34-tid på milen i Kalmar Midsommarlopp och mitt nästbästa Victorialopp, 9 km, av totalt 7 starter. I detta lopp var jag blott 10 sekunder från min bästatid från 2006.


Känslan har under en längre tid varit ungefär följande:

  • Min livssituation (jobb, familj, etc) gör att jag kan klämma in max 7-9 mil per vecka om jag fortfarande ska tycka att det är roligt att springa och ha känna harmoni i övriga livet.

  • Det jag har att "deala" med är kvaliten inte mängden och det har jag gjort en hel del de senaste åren. Tränar jag så mycket och bra jag kan så kan jag fortsätta göra 16.xx och 34.xx, men hur roligt är det att ligga där hela tiden och inte bli bättre?

Vad jag behöver för att känna mig motiverad är helt enkelt någon ny fräsch morot. Något jag inte gjort förut. 

   Jag tror inte att det är realistiskt att jag i framtiden på allvar ska kunna anse mig själv vara så konkurrenskraftig att jag ställer upp på ett Svenskt Mästerskap (SM) för seniorer. Med ett undantag. 

Undantaget stavas Terräng-SM.

   Här tror jag faktiskt att jag kan deltaga utan att göra bort mig.

Mitt mål för året är därför Terräng-SM i Borås 2010, som avgörs 24-25 april.

Vet inte ännu om jag ska springa 4 km eller 12 km, men just nu känns 4 km lite närmre tillhands eftersom varvningsrisken är så stor på

12:an:-)

   Men vi får se, det är trots allt nästan 4 månader kvar.

Det kan såklart bli en DNS, jag lovar ingenting mer än att jag ska göra ett riktigt gott försök att både vara i bra form och komma till start.

  Denna veckan smyger jag igång med en distansvecka, med lite speciellt upplägg alá Tim Noakes.

   Den nyfikne rekommenderas redan imorgon komma tillbaka igen, för på morgon är det dags för den första invägningen på mycket länge.


/KB

 
 
Markus Andersson

Markus Andersson

7 januari 2010 17:49

Som lite info ang. om nivån på Terräng-SM kan jag meddela att jag (som håller ungefär jämn nivå med dig) redan har ställt upp på Terräng-SM både 2008 och 2009 utan att göra bort mig. Det gjorde jag däremot 2005 i M22-klassen med en kapacitet kring 3:40/km på 6km terräng. Rejält sist såklart.

I seniorklassen 2008 & 2009 har jag dock hängt med den bakersta delen av fältet med placeringarna 42a/51 -08 och 47a/58 -09 på 4km-banan. 2009 ställde jag även upp på Tolvan där jag dock råkade inta sistaplatsen (33a/33), men då hade jag faktiskt 1-2 löpare bakom mig som tydligen bröt, och inte så långt fram till löparna framför. När det gäller varvningar undslapp jag ganska precis, kanske 10-20s marginal. In mot sista varvningen stressades jag dock av rapporterna ur högtalarna att Musse närmade sig målet.

Min nästa stora målsättning är att platsa på Stora SM, vilket kräver sisådär 2min, 4min, 9min, 15:30 och 32min. Siktet ligger på 2011 eller 2012.

http://www.markus-andersson.se

 
Ingen bild

KB

7 januari 2010 17:55

Markus: Tack för intressant info. gällande T-SM. Då känns ju mitt mål rimligt.
Du är ju fortfarande ung så kanske kan du klara dina höga mål för Stora SM, all lycka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KB - 8 mars 2010 20:02

Nä, det är väl dags att bryta tystnaden.    Har varit tufft att komma igång efter fotstukningen och en del misärveckor träningsmässigt. Terräng-SM känns naturligvis inte rimligt i år. DNS-tipparen vann! :-)    Jag behöver nog helt enkelt inse h...

Av KB - 8 februari 2010 08:23

Sedan min lilla satsning börjande har det otäckt nog gått nedåt med mängden: 94 km, 82 km, 80 km, 50 km och nu 45 km!!!    Nu är det kanske inte hela sanningen eftersom v. 4 såg bra ut fram till helgen när ITB-syndromet kom krypande. Den gångna vec...

Av KB - 2 februari 2010 23:34


Dags för en liten uppdatering. Förra veckan blev verkligen inget att skryta med, bara totalt 50 km, men då ska det sägas att lördagens dubbelpass och söndagens långpass fick ställas in helt av försiktighetsskäl. På fredagen fick jag nämligen ganska...

Av KB - 25 januari 2010 19:33

Nu har jag vaknat till för ett litet inlägg igen!    Tredje veckan i satsningen är nu avklarad utan några större problem. Dock uteblev ett lätt distanspass pga. lite vadont (ville inte chansa) + att jag var övertygad om att jag skulle bli förkyld (...

Av KB - 18 januari 2010 23:46

Idag visade vågen 72,3 kg. Jag har alltså lyckas bli fetare (300 g) under 2 veckor där jag snittat på 88 km/vecka. Eller finns det måhända någon annan förklaring? Vill inte Dr Spenat stämpla in med en fysiologisk uppsats?  ...

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards