Alla inlägg under april 2008

Av KB - 22 april 2008 13:49

Dialog från i morse:


Sambo: - Du vet att du pratade i sömnen i natt va?

Jag: - Nej, vad sa jag då?!

Sambo: - Först skrek du "Heja, heja!"

Jag: - Jaha, inget mer?

Sambo: Jo, sedan skrek du "Bra Gympa, bra Gympa!" två gånger innan du somnade in igen!


En bild på den lille:


 

Av KB - 19 april 2008 13:42

...Jakob Hellman, vår kanske främste svensksjungande låtsnickare genom alla tider! Ja, jag ber om ursäkt Mr Hellström.

JH gjorde en skiva och försvann. Men inte vilken skiva som helst, den blev vald till den bästa svenska skivan genom alla tider

I samtal med en vacker kvinnlig Växjö-kontakt får några år sedan,  i ett tält på Hultsfred, fick jag veta att JH jobbade som sjuksköterska i Boden. Oväntat, men varför inte.

I ett annat samtal med en manlig förståndig musikkunnig vän, så fick jag höra att JH skrivit låtar till en nya skiva, men att allt hans material blev stulet på en pub i Malmö. What a shame!


Här en klassisk version med Perssons Pack tillsammans med en mycket ung Jakob Hellman: 

Av KB - 14 april 2008 11:29

 Hall eller Nollkoll? För visst känns steget igen!


Jag skulle ju återkomma först efter en 10-milavecka, men jag har insett att jag var lite otydlig. Det gällde ju enbart kommentarer om min egen löpning, jag kan ju fortsätta mitt eminenta tyckande om andras löpsteg, musiksmak och andra livsviktiga ting.

Helgen bjöd faktiskt på en del sådana ting.

För det första får jag tacka för besöket av Frasse och Gympa i lördags, de fikade och vallades runt på det klassiska 1020 m-spåret. Framförallt lille Gympa suktade efter att få göra en test i detta spår och ville till och med att jag skulle kontakta bonden för kontroll om när fåren släpps in i hagen (då stängs 2 grindar för spåret). När lär det ju dröja eftersom Gympa idag snittar upp benhinnorna för att kunna springa igen...vi längtar redan efter hans klassiska hälkick!

 

Helgens största händelse var dock när uppgiften nådde mig att bleke Ryan Hall, USA, sprang London Marathon på 2.06.17 Och på vilket sätt. Efter att i ledning ha passerat halvan på 1.02.13 (världsrekordfart), så gick han upp jämsides med haren och sa till honom att genast öka farten. Han pressade därmed sina Afrikanska kamrater till max och tvingande inte mindre än 3 man till 2.05-tider för att slå honom.

 

Så här blev slutresultatet:

 Resultat London Mararthon 2008
Herrar
1 ) Martin Lel, KEN, 2.05.15
2) Samuel Wanjiru, KEN, 2.05.24
3) Abderrahim Goumri, MAR, 2.05.30
4) Emmanuel Mutai, KEN, 2.06.15
5) Ryan Hall, USA, 2.06.17
6) Deriba Merga, ETH, 2.06.38
7) Yonas Kifle, ERI, 2.08.51
8) Felix Limo, KEN, 2.10.34
9) Aleksey Sokolov, RUS, 2.11.41
10) Hendrick Ramaala, RSA, 2.11.44 


Anledningen till att jag glädjs av Ryan Halls frammarsch på löparscenen (2.08 i debuten förra året) är att han visat att en icke-Afrikan faktiskt kan bli bland de absolut främsta i världen på både halv- och helmaran! En förhärskande inställning bland dagens europeér, sedan Afrikas fenomenala intåg inom långdistansen, är ju annars att det är omöjligt att slå alla kenyaner, etiopier och marockaner (samt alla personer som kommer från dessa länder men tävlar för andra länder).

Men det finns också en annan anledning, nämligen att Hall påminner väldigt mycket om vår egen Jonte-nollkoll. Både de långa specialutformade benen (eller ”högt skuren” som Mäster J föredra att säga) och den tramsigt effektiva lätt framåtlutande löpstilen.

 

Och just nu är Lagge och hans anhang i Tamborine-studion och framställer album 4. Enligt uppgift full med nya Pablo-äventyr.

Av KB - 9 april 2008 22:27

KB är tillbaka på bloggen! Åtminstone med en liten underbar temporär punktinsats i form av ett klagande inlägg.

Just nu tillåter inte mitt liv löpning, trots knoppande trädskott och lysande kvällssol. Och så har det varit ett tag.

Många är orsakerna till detta trista faktum, men för tillfället nöjer jag mig med att påtala att fredagens tandoperation är den huvudsakliga anledningen. Stygnen läker in, right here, right now, som lilla Agnes sjöng.

Nothing is impossible. Det visade sig inte minst när en gammal ungdomsvän i form av Lojken återupptagit löpandet på äldre dagar under Teamets färger (se kommentar i mitt förra inlägg). Kanske tidernas enda 3-falldiga vinnare av Karlsnäs 1-mil, under ett svunnet 90-tal. Även om han antagligen fick fler tjejer genom att nöta in plocket till Nothing else matters. Pojken är, till skillnad från mig, lite talangfull och det kan ju ett avsomnande löparlän behöva. Välkommen!

Classe Friberg och Lasse Månsson myser säker på golfbanan över det faktum att åtminstone 2 i den kanske sista riktiga tuffa generationen valde idrott även efter 18 års ålder, då alla andra "la av".


Själv lägger jag dessvärre ned planerna på terräng-SM och satsar på att hitta harmoni i löpningen under kommande år. Det blir nog inga tävlingsambitioner alls som det ser ut nu, utan snarare något av ett mellanår där jag ser som min främsta uppgift att istället "pusha" och vägleda våra juniorer (samt Gympa som ju är evigt ung)! En nog så stor uppgift...

Med andra ord, jag kommer nog att göra Mäster Joel sällskap i stavhoppsmattan lite mer i fortsättningen.

Jag återkommer här på bloggen när jag gjort en 10-mila vecka.


ps. Baj the way, den här okända tjejen kom förbi igår kväll och frågande om jag inte skulle med på en tur i skogen. "Nej, tack sa jag och stängde dörren". Visst är jag stark...och trogen:

Av KB - 2 april 2008 12:11

Av KB - 1 april 2008 10:13

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards