Alla inlägg den 4 november 2007

Av KB - 4 november 2007 22:10



En fräsch ung Björn efter Silpingeloppet 2003. Luktar det lite spya kring bilden så är det bara Filip som hulkade till på upploppsrakan (se mer nedan).



Silpingeloppet har blivit något av en återkommande klassiker för mig sedan jag började kalla mig själv löpare. Ett bitvis riktigt jobbigt 10 km-lopp på grus och oljegrus mitt ute i skogen.

Detta var mitt 4:e lopp sedan 2003 och med tanke på att man inte direkt är bortskämd med att vinna lopp och att Silpingeloppet är det minsta lopp man kan hitta, så har jag naturligvis försökt vinna loppet varje gång jag ställt upp (undantag 2006, se nedan).


Tänkte här i korthet presentera mina insatser i Silpingeloppet sedan 2003 och framåt:


2003: Känner mig laddad och vältränad (visste jag ens vad det var då?). På plats är också Filip för ett av våra första möten i vuxen ålder. Vid starten sticker en liten tunn, blek, underutvecklad tonåring med lidingöloppsmössa i väg som en raket! Resultatlistan visade att han hette Kristoffer Andersson (Numera en välgödd "brat" som flanerar på Karlskronas gator). Sedemera blev jag också knäckt av både Lill-Nicke och Börjesson (samtliga dessa sprang då för Team Blekinge). Jag och Filip låg jämsides i en spurtduell några 100-meter från mål, när Filip plötsligt tvärstannar och spyr. Jag ramlar in som 4:a på 37.03 min.


2004: Är nu lite bättre tränad än året innan och startfältet är inte så bra som det kan vara. En trio bestående av mig, Johan Palmqvist (Fotbollsdomare från Listerby) och en comebackande Porshult ligger i täten tillsammans tills det är cirka 1 km kvar. Porshult tvingas släppa några meter och jag och Palmqvist kampas om segern. Jag losar dock spurten och kommer 2:a på 36.19 min (1 sekund efter segraren). Kampen skildras både i text och bild i BLT.


2005: Kunde tyvärr ej komma på loppet detta år. Men Porshult tar sin första seger i modern tid när han spurtslår Nicke och vinner knappt.


2006: Vaknar upp med halsont, men bestämmer mig ändå för att springa runt och ta det lungt. Kommer faktiskt 4:a på 38.27 min.

Porshult tar sin 2:a raka titel (tid 35.58 min) och återigen spurtar han ned en KA2-are (Stoffe). Det bör kanske tillägas att Stoffe dagen innan kört 5 * 3 min max-intervaller i terrängen på Västra Mark.


2007: Har kunnat träna hyfsat under hösten och har tidigare under året gjort 3 millopp där tiderna varit mellan 34.24-34.58.

Martin Söderberg är dock på plats och även om han är en bra bit från sina toppår (då han alltid var bergsäker på 31.14 min på alla millopp), så var han förstås tillräckligt bra för att vinna Silpingeloppet utan problem (33.45 min). Jag gjorde dock mitt överlägset bästa Silpingelopp och kom i mål som ohotad 2:a på 34.27 min (passerade 5 km på 16.53)


Och visst känner man sig lite som den ständige 2:an efter att tidigare i höst varit just 2:a på både Salsjörundan (slagen av Robin Leandersson), Karlskronaloppet (slagen av Yuri O) och till och med på träningen över 2000 m (efter Mäster Joel).

På årets lopp fick jag också av en insatt källa reda på att Mäster Joel under sina ungdomsår i KA 2 kallades för "fölet".

Kanske läge att ta upp detta smeknamn snart igen?

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards