Direktlänk till inlägg 14 april 2008

Da weekend!

Av KB - 14 april 2008 11:29

 Hall eller Nollkoll? För visst känns steget igen!


Jag skulle ju återkomma först efter en 10-milavecka, men jag har insett att jag var lite otydlig. Det gällde ju enbart kommentarer om min egen löpning, jag kan ju fortsätta mitt eminenta tyckande om andras löpsteg, musiksmak och andra livsviktiga ting.

Helgen bjöd faktiskt på en del sådana ting.

För det första får jag tacka för besöket av Frasse och Gympa i lördags, de fikade och vallades runt på det klassiska 1020 m-spåret. Framförallt lille Gympa suktade efter att få göra en test i detta spår och ville till och med att jag skulle kontakta bonden för kontroll om när fåren släpps in i hagen (då stängs 2 grindar för spåret). När lär det ju dröja eftersom Gympa idag snittar upp benhinnorna för att kunna springa igen...vi längtar redan efter hans klassiska hälkick!

 

Helgens största händelse var dock när uppgiften nådde mig att bleke Ryan Hall, USA, sprang London Marathon på 2.06.17 Och på vilket sätt. Efter att i ledning ha passerat halvan på 1.02.13 (världsrekordfart), så gick han upp jämsides med haren och sa till honom att genast öka farten. Han pressade därmed sina Afrikanska kamrater till max och tvingande inte mindre än 3 man till 2.05-tider för att slå honom.

 

Så här blev slutresultatet:

 Resultat London Mararthon 2008
Herrar
1 ) Martin Lel, KEN, 2.05.15
2) Samuel Wanjiru, KEN, 2.05.24
3) Abderrahim Goumri, MAR, 2.05.30
4) Emmanuel Mutai, KEN, 2.06.15
5) Ryan Hall, USA, 2.06.17
6) Deriba Merga, ETH, 2.06.38
7) Yonas Kifle, ERI, 2.08.51
8) Felix Limo, KEN, 2.10.34
9) Aleksey Sokolov, RUS, 2.11.41
10) Hendrick Ramaala, RSA, 2.11.44 


Anledningen till att jag glädjs av Ryan Halls frammarsch på löparscenen (2.08 i debuten förra året) är att han visat att en icke-Afrikan faktiskt kan bli bland de absolut främsta i världen på både halv- och helmaran! En förhärskande inställning bland dagens europeér, sedan Afrikas fenomenala intåg inom långdistansen, är ju annars att det är omöjligt att slå alla kenyaner, etiopier och marockaner (samt alla personer som kommer från dessa länder men tävlar för andra länder).

Men det finns också en annan anledning, nämligen att Hall påminner väldigt mycket om vår egen Jonte-nollkoll. Både de långa specialutformade benen (eller ”högt skuren” som Mäster J föredra att säga) och den tramsigt effektiva lätt framåtlutande löpstilen.

 

Och just nu är Lagge och hans anhang i Tamborine-studion och framställer album 4. Enligt uppgift full med nya Pablo-äventyr.

 
 
Ingen bild

lille-Hall

15 april 2008 08:37

Att du gör en liknelse av löparen på bilden och mig, den blivande superstjärnan tar jag bara som en komplimang. Undrar med spänning vad ni spökade ihop för träningspass+ övriga aktiviteter till lägret.

 
medeldist

medeldist

15 april 2008 09:50

Ryan Hall är grym. Hoppas verkligen på honom i OS.

http://medeldist.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av KB - 8 mars 2010 20:02

Nä, det är väl dags att bryta tystnaden.    Har varit tufft att komma igång efter fotstukningen och en del misärveckor träningsmässigt. Terräng-SM känns naturligvis inte rimligt i år. DNS-tipparen vann! :-)    Jag behöver nog helt enkelt inse h...

Av KB - 8 februari 2010 08:23

Sedan min lilla satsning börjande har det otäckt nog gått nedåt med mängden: 94 km, 82 km, 80 km, 50 km och nu 45 km!!!    Nu är det kanske inte hela sanningen eftersom v. 4 såg bra ut fram till helgen när ITB-syndromet kom krypande. Den gångna vec...

Av KB - 2 februari 2010 23:34


Dags för en liten uppdatering. Förra veckan blev verkligen inget att skryta med, bara totalt 50 km, men då ska det sägas att lördagens dubbelpass och söndagens långpass fick ställas in helt av försiktighetsskäl. På fredagen fick jag nämligen ganska...

Av KB - 25 januari 2010 19:33

Nu har jag vaknat till för ett litet inlägg igen!    Tredje veckan i satsningen är nu avklarad utan några större problem. Dock uteblev ett lätt distanspass pga. lite vadont (ville inte chansa) + att jag var övertygad om att jag skulle bli förkyld (...

Av KB - 18 januari 2010 23:46

Idag visade vågen 72,3 kg. Jag har alltså lyckas bli fetare (300 g) under 2 veckor där jag snittat på 88 km/vecka. Eller finns det måhända någon annan förklaring? Vill inte Dr Spenat stämpla in med en fysiologisk uppsats?  ...

Presentation

Omröstning

Mina sponsorer inför Terräng-SM.
 Dr Spenat: Hittills okänt ekonomsikt bidrar + gratis fystest på labbet
 Shaggy: 1000 kr om jag blir topp 40 + ölkväll på O´learys

Fråga mig

0 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards